nuffnang

Thursday, October 7, 2010

football boots : adidas VS nike







Aduh ni iklan secara xsengaja ni. Xpsl-psl nike ngn adidas dpt ads commercial tanpa berbayar kat page aku ni. Haha. Dua jenama yang memang popular sejak dulu lagi. Memang tiada tandingan klu dua 2 jenama ni berentap. Sblum tu thniah diucapkan kepada adidas kerana telah berjaya menjadi juara dunia baru-baru ini di Afrika Selatan(mmgla ley menang coz ko taja bola yg sme jenama ngn but). Kpd nike jgn bersedih kerana tempoh masa 4 tahun utk berentap di Brazil adalah tak lama untuk anda menentang musuh tradisi anda. Buatle kasut yg ssuai utk menendang bola didas klu nk jdi juara dunia(psl kbykan kejohanan besar mcm world cup & euro menggunakan bola yg ditaja adidas)OK, sekarang kita berbalik pada tajuk perbincangan. Untuk kaki2 yang main atau xmain bola yg manakah jenama but yang menjadi pilihan hati anda; adidas or nike?



Untuk makluman anda(klu xnk thu pun xpe, ignore je ea)penulis ni adela pnglmn slma beberapa tahun bermain bola utk skul. Kat sini penulis nk share sikit pengalman selama menggunakan kedua-dua jenama ni. First but adidas yg aku beli waktu time darjah 5.Ni beli pon pasal nak ganti but pertama aku yang bernama Topper yang telah koyak rabak walaupon dah jahit balik But aku tu jenis adidas predator warna silver keluaran untuk world cup 2002 tapi aku beli setahun lepas tu.Rasa tak percaya la jugak kan dapat guna but yang sama jenis & colour macam Uncle David Beckham pakai .RM nye adela lebih kurang 2xx.00 beli kat noricsport,ipoh parade. But tu memang menjadi but kesayangan aku hingga la ni walaupon dah rosak dan dibuang di tong sampah SEMESTI time 2006. Aku suka but tu pasal kualiti yang ada pada materialnye. Time 2003 mmg sng nk cari but dlm rege quarter thousand dri jnis kulit. Kelebihan but kulit ni berdasarkan pengamatan aku ianya susah utk masuk air klu main time hujan or condition padang yang macam sawah padi. Lagi satu kelebihannya ia lebih tahan lasak dimana apabila anda ingin melakukan aksi tackle menackle pasti akan melibatkan sentuhan atau geseran permukaan kulit but dengan padang. kalau but sekarag buat aksi ganas sebegitu pasti dah ternganga sisi but. setakat aku main bola sampai tahun 2010 ni, kasut adidas predator wc2002 tu la yg lifespan nye paling lame jika dibandingkan dengan koleksi but-but yang aku pernah beli. Tahun 2006 aku ade beli but adidas predator wc2006 warna putih harga same jugak dgn but aku yg dah rosak tu. Tapi biasela time 2 aku bodoh-bodoh lgi tentang but ni so aku pakai beli la coz die new arrival and cantik(but diperbuat daripada plastik,mmgla cantik especially kne lampu mmg nmpk bersinar). Tapi ternyata indah khabar dari rupa, pantang kena pasir sket bercalar balar but aku tu dan warna die pon makin hilang. So semakin lama semakin hilangla keserian but tu dan buatkan aku xbersemangat utk main bola.Thn 2007 aku beralih angin membeli but nike shift. i2pon aku beli coz nk wat comparison between adidas & nike. dan memang seperti yang dijangkakan memang terdapat perbezaan yang ketara diantara kedua-dua jenama ini. first time aku nk cuba test power dengan but nike shift ni tak sampai 10 minit aku beraksi di atas padang terasa peritnya bahagian buku lali aku. Lagipon aku dah lame xpakai but stud bulat sejak tuka kpd adidas memang terasa perbezaan nye.



Ada beberapa kelebihan yang aku dapat rasakan bila guna but berstudkan pisau dari jenama Jerman ni. Pertama bile amik freekick mmg sedap gile bile nak wat sepakan lencong macam Uncle Beckham buat.Bahagian sisi dalam hadapan but memang direka oleh pakar dari Adidas untuk mebolehkan but mudah untuk menukar arah haluan bola hingga penjaga gol mengalami situasi dead ball. Kawalan bola juga mudah dilakukan terutamanya player midfield untuk menukar haluan bola, memberi lorongan kepada pemain sayap dan melakukan rembatan.



Bagi jenama nike lak but ini sesuai digunakan terutamanya pemain wing kerana berat kasut tersebut ringan dan memudahkan pemain sayap melakukan larian. Sejarah pembuatan kasut nike sbnrnya adalah untuk direka untuk acara larian jadi nike telah menginjectkan kemahiran pembuatan kasut larian kepada but. Maka dengan ini lahirlah mercurial vapour yg byk digunakan oleh pemain bintang seperti cristiano ronaldo, dani alves dan andrei arshavin.




No comments:

Post a Comment